Profesjonalny profil na LinkedIn – krok po kroku

Wakacje – więcej staży, praktyk, ofert dla juniorów. Dzisiaj we współpracy z Dominiką Domachowską, Tech Recruitment Team Lead w Bee Talents, pokażemy wam, jak przydatny do szukania pracy jest profesjonalny profil na LinkedIn.

W ciągu ostatnich kilkunastu lat mocno zmienił się rynek pracy, w tym same sposoby szukania pracy. Jeszcze nie tak dawno (w liceum) uczono mnie, że należy pójść do potencjalnych pracodawców z wydrukowanym życiorysem i powiedzieć „chciałabym dla Państwa pracować, oto moje CV”. Dziś, mniej niż dekadę później, ten pomysł wydaje się absurdalny, przynajmniej w branży IT.

Wśród wielu portali związanych z pracą warto dopisać szczególne narzędzie – LinkedIn.
„Hmm… LinkedIn – co to jest?” – niektórzy mogą słyszeć tę nazwę po raz pierwszy.

LinkedIn to przede wszystkim portal społecznościowy, chociaż posiada również własną platformę edukacyjną. Jego głównym założeniem jest tworzenie kontaktów zawodowych czy biznesowych. LinkedIn pozwala na utworzenie profilu prywatnej osoby, ale też firmy czy ogólniej miejsca (np. budynku centrum biznesowego, biura coworkingowego). Na LinkedIn publikowane są wiadomości w tym sporo ofert pracy. Mamy możliwość polecenia pracownika, napisania rekomendacji byłym członkom zespołu czy w drugą stronę otrzymania takiej opinii o sobie. Profesjonalny profil na LinkedIn sam sprowadza do nas rekruterów, dlaczego z tego nie skorzystać?

Zacznij od LinkedIn

Mówię to całkowicie poważnie. Poczekaj z szukaniem ofert i pisaniem CV.
Zacznij szukanie pracy od zarejestrowania się i stworzenia profilu LinkedIn.

Szkoda Ci czasu? Gwarantuję, że czas poświęcony na uzupełnienie profilu na LinkedIn się zwróci. Ten profil jest osobistą wizytówką, sposobem pozyskiwania kontaktów czy klientów, a w przeciwieństwie do papierowych wizytówek masz go zupełnie za darmo.

Kreator konta pomaga uzupełnić kolejne sekcje profilu zawodowego — od wykształcenia i doświadczenia po dodatkowe kwalifikacje, kursy, czy wolontariat. Z kreatorem przypomnisz sobie wszystkie informacje, które później przydadzą się przy tworzeniu CV. Sam link do LinkedIn również możesz umieścić w CV.

Profil na LinkedIn jako profesjonalna wizytówka

Coraz trudniej nam kontrolować treści na nasz temat w Internecie. Google wie o nas dużo (i będzie to coraz więcej), a potencjalni pracodawcy i rekruterzy chętnie z tej wiedzy korzystają. Czy wiesz, co można znaleźć na Twój temat, gdy wpiszesz imię, nazwisko, miejscowość? Popularne imię i nazwisko w miarę chroni Twoją prywatność, jednak na pewno kilka haseł da się z Tobą powiązać.

Nie wszystkie wyniki mogą nam się teraz podobać. Do tego mamy niewielki wpływ na to, jakie treści o nas zebrała wyszukiwarka internetowa. Profile społecznościowe, ale też publikacje od nas niezależne. Jasełka na stronie podstawówki, szkolne karaoke z liceum, a może zdjęcia ze studenckiego grillowania — to tylko przykłady treści, które niekoniecznie chcemy pokazywać osobom z zewnątrz. Można próbować część wyników usunąć, ale nie jest to łatwy proces.

Uzupełniając profil na LinkedIn sami tworzymy wynik, który będzie pojawiał się wysoko w wyszukiwarce. Jednocześnie mamy pełną kontrolę tego, co zobaczą osoby trzecie. Tym sposobem budujemy nasz profesjonalny wizerunek. Przeszłość z czasem sama spadnie niżej w wyszukiwarce, jak aktualnych treści będzie przybywać.

Jak stworzyć skuteczny profil kandydata na LinkedIn?

#1 Tożsamość i zdjęcie

LinkedIn ma zupełnie inny charakter niż popularne portale społecznościowe. Jeśli chcesz dostawać zaproszenia od rekruterów musisz występować pod swoją tożsamością, a nie nickiem i awatarem. Imię, nazwisko oraz dobre zdjęcie to 3 rzeczy, które trzeba uzupełnić na start.

Zdjęcie na linkedin

O ile w CV kwestia dodawania zdjęcie wydaje mi się nierozstrzygnięta, to na LinkedIn brak zdjęcia, bardzo często oznacza mniej zaproszeń do grona kontaktów. Zdjęcie na LinkedIn nie musi być formalne jak do dowodu czy CV. Wystarczy, że zawiera widoczną twarz i przedstawia nas korzystnie. Jeśli nie masz takiego zdjęcia – zrób je tu i teraz. Aparat w telefonie i biała ściana wystarczą na potrzeby LinkedIn.

zdjecie na linkedin

Okiem rekrutera: z perspektywy rekrutera zdjęcie na LinkedInie pozwala na lepszą personalizację wiadomości. Jeśli np. na zdjęciu na t-shircie zawrzemy jakieś ciekawe hasło możemy być więcej niż pewni, że wielu rekruterów o to zahaczy pisząc do nas wiadomość prywatną z potencjalną ofertą pracy. Nie ma nic złego w pokazaniu swojej osobowości za pomocą zdjęcia. Oczywiście jeśli będziemy uśmiechnięci i pogodni na zdjęciu tak też zostaniemy odebrani przez rekruterów.

Chciałabym jednak obalić mit, że profil na LinkedIn bez zdjęcia jest mniej wartościowy. Dla nas rekruterów liczy się przede wszystkim treść profilu oraz umiejętności, zdjęcie może być miłym dodatkiem.

#2 Nagłówek

Nagłówek – krótki i treściwy. Pozwala jednym spojrzeniem określić czym się zajmujemy. Programista, marketingowiec, rekruter czy specjalista ds. sprzedaży. Ponadto na podstawie obecnie zajmowanego stanowiska (lub słów kluczowych) wyszukiwarka LinkedIn poleca nowe osoby rekruterom, gdy szukają pracowników. Jest to pierwsza widoczna informacja o nas. Pojawia się też na liście znalezionych osób np. dla słów front-end developer:

profil na LinkedIn programista

Okiem rekrutera: Na szczęście coraz rzadziej spotykam się z określeniami typu Superhero Developer czy też Ninja DevOps. Dla rekrutera najważniejsze jest, aby od razu po nagłówku profilu wiedział on czym się dana osoba zajmuje. Jeśli pracujemy np. w Javascript, ale chcemy się rozwijać w konkretnym frameworku to zawrzyjmy to w nagłówku. Jeśli szukamy aktywnie np. pierwszej pracy również napiszmy o tym w nagłówku naszego profilu.

Co ważne, jeśli w nagłówku wpiszemy bardzo ogólną nazwę stanowiska może być to bardzo mylące dla rekrutera i skutkować otrzymywaniem ofert niedopasowanych do naszych potrzeb. Zamiast wpisywać Software Engineer bądź Programista, uściślijmy tą nazwę, dodajmy informację o językach, w których się rozwijamy bądź technologiach. W momencie, gdy rekruter przegląda średnio 400 profili dziennie, to nagłówek jest tym miejscem, na które zwraca największą uwagę, więc im bardziej precyzyjny i jednoznaczny on będzie, tym większa szansa, że dostaniemy ofertę pracy, która nas zainteresuje.

#3 Podsumowanie

Sama dopiero niedawno odkryłam, że LinkedIn pozwala na uzupełnienie biogramu w nagłówku. Dobre miejsce, by napisać czym się zajmujemy, albo czym chcielibyśmy się zajmować. Jeśli już rekruter wejdzie na nasz profil może przeczytać jaka ścieżka zawodowa interesuje nas w najbliższej przyszłości. Myślę, że jest to też dobre miejsce na umieszczenie dotychczasowych osiągnięć czy informacji, że chcemy się przebranżowić.

Przykłady moim zdaniem fajnych biogramów dla juniora programisty:

Jeszcze rok temu programowanie nie było dla mnie, jednak Python okazał się strzałem w dziesiątkę. Znam Pythona w wersji 3.x oraz frameworki Flask i Django. Prywatne projekty udostępniamy na Githubie (link). Znam podstawy HTML, CSS, Bootstrap 3 i JavaScript pozwalające mi stworzyć podstawowe UI aplikacji.
Mój cel: Back-End (Python) Developer
Obecnie uczę się: testowania aplikacji za pomocą modułu Unittest
Uwielbiam rozwijać swoje pasje i umiejętności. Swój pierwszy język programowania C poznałem na studiach (Automatyka i Robotyka). Do tej pory opanowałem C / C++ i  podstawy Javy. Projekty uczelniane publikuję na moim githubie @jan_kowalski_github. Dobrze czuję się w pracy z systemem operacyjnym Linux i terminalem pisząc proste skrypty (Bash). Szukam możliwości rozpoczęcia kariery zawodowej jako programista C++ lub Javy.
Hobbystka-programistka, zainteresowana technologiami webowymi. Ostatnie 8 lat spędziłam w bankowości, jednak miniony rok sprawił, że pomyślałam o zmianie ścieżki zawodowej, tak zaczęła się moja przygoda z programowaniem. Technologie, które do tej pory poznałam:

Front-end: HTMl5, CSS3, Bootstrap, JavaScript, jQuery
Back-end: PHP, podstawy: Yii, WordPress, MySQL

Ponadto nie jest mi obca praca w dużej korporacji, ale i z małym lokalnym zespołem. Dobrze organizuję swój czas, a naukę planuję za pomocą narzędzi Toggl i Asana. Zapraszam do obejrzenia mojego portfolio (link)

Zwróćcie uwagę, że podsumowanie jest domyślnie zwinięte, oraz że ma różną długość desktop vs urządzenia mobilne (220 a 90 znaków). Ważne więc, żeby już pierwsze zdanie zawierało skondensowane informacje i zachęcało do rozwinięcia całej treści.

Okiem rekrutera: Streszczenie to druga zaraz po nagłówku najistotniejsza część profilu, albowiem to pierwsza rzecz, która rzuca się rekruterowi w oczy, gdy odwiedza on nasz profil. Ważne, żeby podsumowaniu był odpowiedniej długości, nie piszmy elaboratów na cztery strony, ale skupmy się na najważniejszych informacjach jakie chcemy przekazać. Jeśli szukamy pierwszej pracy to w podsumowaniu zawrzyjmy informacje o tym w jakim kierunku chcemy się rozwijać.

Miłym akcentem jest również dodanie motto, bądź hasła, które jest dla nas ważne i pokazuje naszą osobowość, a także podejście do pracy. Rekruterzy sprawdzają umiejętności i kompetencje, ale zwracają też uwagę na tzw. fit kulturowy, więc warto żebyśmy pokazali jakie mamy np. podejście do testowania oraz kodowania. Nie ma nic złego w bardzo krótkich podsumowaniach zawierających słowa kluczowe, po których również nasz profil będzie się pojawiał w wyszukiwaniach rekrutera.

#4 Doświadczenie

Każda pozycja w doświadczeniu składa się ze stanowiska, pracodawcy, czasu pracy oraz opcjonalnego pola z opisem. w przypadku doświadczenia z branży IT nie zawsze nazwa stanowiska tłumaczy czym się zajmujemy. Warto wykorzystać miejsce na opis, w którym wymienimy obowiązki na stanowisku oraz narzędzia z jakich na co dzień korzystamy.

doswiadczenie programista linkedin

Profil na LinkedIn dla początkującego programisty?

Wiele osób składa aplikacje na różne, pozornie odmienne stanowiska. Nie dziwią mnie osoby, które chcą po prostu znaleźć swoją ścieżkę związaną z programowaniem. Szczególnie pierwsza praca, to okazja, by jak najwięcej nauczyć się w praktyce pod okiem mentorów.

Młodszy programista, junior webdeveloper, stażysta front-end developer, praktykant seo, junior nazwa języka developer, stażysta tester manualny – to tylko niektóre przykłady stanowisk na start. Jest bardzo prawdopodobne, że wiele staży i stanowisk juniorskich będzie miała podobne wymagania: język angielski, znajomość HTML i CSS, podstawy programowania czy umiejętność pracy w zespole.

W doświadczeniu na LinkedIn można wypisać właściwie wszystko co do tej pory robiliśmy, nawet jeśli nie wiąże się ze stanowiskami, na które teraz aplikujemy. Praca w kawiarni, opieka nad dziećmi czy obsługa klienta na infolinii jest doświadczeniem zawodowym, niezwiązanym z branżą IT, ale na pewno lepszym doświadczeniem niż żadne. Może świadczyć, że jesteś osobą zorganizowaną i dobrze radzisz sobie w kontakcie z drugim człowiekiem. Przykładowo praca w kawiarni może wiązać się z obsługą klientów anglojęzycznych, co potwierdza naszą znajomość języka obcego.

Jeżeli nie masz żadnego doświadczenia zawodowego, zastanów się: jakie inne doświadczenie warto podkreślić, co jeszcze pomoże Ci znaleźć pracę. Jeśli szukasz pierwszej pracy możesz tu umieścić organizacje studenckie, koła naukowe, obowiązkowe praktyki studenckie czy projekt non-profit (mimo, że jest dostępna sekcja wolontariat, to w doświadczenie jest sekcją wyżej i zapewne uważniej czytaną przez rekruterów).

linkedin dla programisty - doświedczenie przykład

Okiem rekrutera: Jeśli nie mamy doświadczenia w branży IT, a szukamy swojej pierwszej pracy to zdecydowanie pomocne będzie zamieszczenie informacji o studiach jakie skończyliśmy. Jeśli były to studia techniczne w ramach których realizowaliśmy projekty informatyczne to opiszmy je. Idealnie, jeśli możemy dodać link do naszego githuba, w którym znajdą się powyższe projekty.

Gdy zmieniamy branżę to z pewnością jesteśmy w trakcie realizowania kursu. Dodajmy informację o kursie, a także przerobionym materiale, umieśćmy link do githuba lub inne repozytorium, na którym się uczymy. Pokażmy rekruterowi co robimy! Mile widziana jest także podlinkowana nasza strona internetowa, o ile takową posiadamy. Nie bójmy się dodawać nawet mało istotnych projektów, bowiem każdy z nich stanowi wartość i na każdym się czegoś nauczyliśmy.

Podsumowując obowiązkowo link do githuba, portfolio (np. behance w przypadku grafików) lub do naszej strony internetowej.

#5 Wykształcenie

Okiem rekrutera: Mówi się, że wykształcenie jest coraz mniej ważne w dzisiejszym świecie, jednak mimo wszystko nadal jest mocno brane pod uwagę. Na profilu powinna znaleźć się informacja o ukończonych studiach, dobrze jeśli napiszemy temat pracy magisterskiej lub inżynierskiej. To stanowi podpowiedź dla rekrutera w jakich obszarach się do tej pory rozwijaliśmy.

Tak jak wspominałam wcześniej, jeśli realizujemy kursy nieistotne czy darmowy czy też nie, dodajmy taką informację do profilu, ale nie zapominajmy krótko go opisać. Dzięki informacji o długości trwania kursu oraz przerobionym materiale rekruter będzie wiedział, jakie umiejętności już posiadamy. Certyfikaty, zwłaszcza te specjalistyczne jak np. AWS, stanowią ważną z punktu widzenia rekrutera część profilu Kandydata, bowiem potwierdzają zdobyte przez niego umiejętności.

#6 Umiejętności

To dobre miejsce, by wreszcie dodać wszystkie umiejętności, które posiadamy. Te nabyte zawodowo, ale też zupełnie niekomercyjnie – techniczne i nietechniczne.

Przeglądaj oferty pracy na upatrzone stanowisko, wypisuj wymagane umiejętności i narzędzia. Część z nich może już masz, a jeśli nie – postaraj się chociaż poznać “z czym to się je”, a gdy je opanujesz – dodaj do swojego profilu.

Linkedin umiejętności programisty

Okiem rekrutera: Rekruter w momencie gdy szuka potencjalnych Kandydatów na dane stanowisko posługuje się tzw. Keywordsami, czyli słowami kluczowymi, które wpisuje w wyszukiwarkę LinkedIn lub których używa tworząc boolean search w google. Słowa kluczowe zawieramy w profilu przy opisie stanowiska, w naszym summary, a także w nagłówku profilu, nie możemy jednak zapominac o tym, by znalazły się one również w umiejętnościach. Pamiętajmy też, żeby od czasu do czasu zadbać o tzw. “dodanie endorsmentu”, czyli poproszenie znajomych o potwierdzenie naszych umiejętności. Zwiększy to naszą pozycję w wynikach wyszukiwań rekruterów, ale też polepszy odbieranie naszego profilu.

#7 Rekomendacje

Jeśli zmieniacie branże warto poprosić współpracowników czy byłych współpracowników o wystawienie rekomendacji. w moim odczuciu nie jest to może najważniejsza część profilu zawodowego, ale kiedy brakuje nam doświadczenia lub zmieniamy branżę byli współpracownicy i znajomi mogą potwierdzić nasze umiejętności miękkie czy językowe.

Okiem rekrutera: Rekomendacje są bardzo ważną częścią profilu na LinkedIn. Pozwalają one na potwierdzenie Waszych umiejętności, a także dają jasną informację rekruterowi o tym w jaki sposób jesteście odbierania przez współpracowników, a więc przybliżają informację o ficie kulturowym o którym już wspominałam. Zwłaszcza jeśli zmieniamy branżę na nową to zadbajmy o to by takie rekomendacje znalazły się na profilu. Jeśli pojawi się np. informacja, że się szybko uczymy to rekruter będzie wiedział, że tak właśnie było w poprzedniej pracy. Zwiększa to też naszą wiarygodność. Jeśli dopiero szukamy pierwszej pracy po studiach nie bójmy się poprosić znajomych ze studiów o dodanie nam rekomendacji.

#8 Tworzenie sieci

Bardzo często mówi się o tym jak ważne jest tworzenie sieci zawodowej. Osobiście spotkałam się z zaleceniem „have at least 50 connections”. Jak to naprawdę jest?

Okiem rekrutera: Rekruterzy nie zwracają szczególnej uwagi na to jak duża jest nasza sieć kontaktów, jednak sieć kontaktów determinuje naszą pozycję w searchu rekrutera, bowiem im bliżej jesteśmy w kontaktach tym wyżej mu się wyświetlimy.

Warto poszerzać swoją sieć kontaktów również dlatego, że często rekruterzy na swoich profilach publikują informację o stanowiskach, na które rekrutują i możemy tam znaleźć coś dla siebie. Ostatnim równie ważnym aspektem posiadania rozbudowanej sieci kontaktów jest polecanie i udostępnianie swoich postów. Mają dużą sieć możemy napisać na naszym profilu, że szukamy pracy i prosimy o polecenia. Dzięki temu zwiększamy zasięg naszego posta poprzez polubienia osób w naszej sieci (taki post wyświetli się na tablicy kontaktom tej osoby) i tym samym zwiększamy szansę znalezienia pierwszej pracy. Dodawajmy do sieci nie tylko rekruterów, ale również osoby z branży, dzięki którym również zwiekszamy swoje szanse.

Pytania i odpowiedzi

Robiłam darmowe kursy Udacity czy mam umieścić je w sekcji w kursy, a może pokazać je jako doświadczenie? To na razie moje jedyne zetknięcie z IT.

Wydaje mi się, że coraz więcej osób w trakcie przebranżowienia jest samoukami. Darmowe źródeła kursów np. khanAcademy, Udemy, Udacity czy warsztaty programowania są tak samo ważnym miejscem zdobycia wiedzy co kursy płatne.

Niestety, sekcja kursy jest słabo wyróżniona na LinkedIn i nie pozwala na dodanie własnego tekstu. w związku z tym polecam póki co umieszczenie kursów w sekcji Edukacja i tam opisać zakres poznanego materiału. Oprócz samego zakresu warto zamieścić link do Githuba – stworzonych projektów, które udowadniają, że wiedzę potrafimy zastosować w praktyce.

Okiem rekrutera: Warto wypisywać tak naprawdę wszystko co się da. Owszem, osoby, które uczyły się samodzielnie również powinny udostępnić informacje o przerobionych kursach i ich zakresie.

Czy warto umieszczać w CV link do własnego profilu na LinkedIn?
Okiem rekrutera: Zdecydowanie warto. Rekruterzy często chętnie przeglądają profile na LinkedIn, które są dużo bardziej rozbudowane niż nasze CV.

Zamiast długiego linka automatycznego utwórz własny link do profilu (instrukcja tutaj).

Background photo? Grafiki w opisach?
Okiem rekrutera: Ważne, ale nie istotne.

Opisy na profilu po polsku czy po angielsku?
Okiem rekrutera: Lepiej po angielsku.


Gotowe! Twój profil na LinkedIn jest uzupełniony.

Obiecałam, że ten czas poświęcony na stworzenie konta LinkedIn się zwróci. Na podstawie profilu zawodowego wygenerujesz PDF, dzięki czemu łatwiej stworzysz swoje CV. Teraz wystarczy wybrać i skopiować najważniejsze informacje do szablonu:

profil na LinkedIn generowanie pdf

Rozwijaj profil na LinkedIn cały czas, aby przedstawiał aktualne umiejętności i doświadczenie, dzięki czemu będziesz otrzymawać więcej, lepiej dopasowanych ofert pracy.

Masz pytania do Dominiki? Zostaw je w komentarzu lub zaproś Dominikę na LinkedIn.



Dominika Domachowska
Dominika Domachowska
Tech Recruitment Team Leader w Bee Talents

Jej dynamiczna kariera w świecie rekrutacji rozpoczęła się niespełna 2 lata temu i szybko zaowocowała wyróżnieniem w kategorii Odkrycie Roku HR plebiscytu EB Stars za 2016 rok. w prowadzonych projektach wykorzystuje niestandardowe metody rekrutacji w Social Media i nowoczesne narzędzia oparte na Machine Learningu oraz AI, które podnoszą efektywność jej pracy. Wspiera Software House’y i StartUpy w budowaniu zespołów, a HR Managerów w podejmowaniu decyzji oraz kształtowaniu procesów. w codziennej pracy kieruje się zasadą, że nie ma projektów, których nie da się zakończyć sukcesem!