Twój typ budowy ciała – ektomorfik, mezomorfik czy endomorfik?

Mimo, że jako kobiety kojarzymy popularne jabłka, gruszki i klepsydry jako typy budowy ciała (choć to raczej typ sylwetki i to uogólniony), to osoby bardziej zainteresowane ułożeniem diety czy treningu powinny zauważyć, że wyróżnia się 3 somatotypy: ektomorfika, mezomorfika i endomorfika.

Oczywiście nie musisz znać odpowiedzi na pytanie: jaki mam typ budowy ciała żeby się odchudzać czy ćwiczyć, ale odkrycie jaką budowę ma Twoje ciało może pozwolić Ci szybciej osiągnąć upragnione efekty. Bez tej wiedzy pewnie też je osiągniesz, ale wolniej, więc czemu by tego nie przyspieszyć, osiągnąć cel mniejszym wysiłkiem?

Somatotyp to typ budowy ciała, który z łatwością ocenisz w lustrze, a także znając reakcje swojego organizmu.

Ektomorfik, mezomorfik i endomorfik – moja radosna twórczość

 

Ektomorfik

Pierwsze skojarzenie: chudzielec. Nic dziwnego, cechy, które charakteryzują ektomorfika to:

  • smukłe ciało,
  • stosunkowo krótki tors,
  • wąskie stopy i dłonie,
  • długie kończyny,
  • szczupłe ramiona,
  • wąska klatka piersiowa (często płaska),
  • wąskie biodra
  • problemy z nabraniem masy mięśniowej

Typowy ektomorfik jest osobą bardzo szczupłą, często też wysoka, ale niekoniecznie. Ma przyspieszony metabolizm -„jem i nie tyję”. Ektomorfik ma problem z przybraniem na wadze, a także budowaniem masy mięśniowej. W tym celu musi spożywać znacznie większą liczbę kalorii niż jest ona potrzebna do utrzymania aktualnej wagi. Ponadto bez dobrego planu treningowego i diety może się wydawać, wręcz nie możliwe umięśnienie choć trochę sylwetki.

Z drugiej strony trudną strefą ektomorfika jest brzuch – jeśli już, to cały tłuszcz kumuluje się właśnie w tej partii, a ćwiczenia ABS nie rozwiązują problemu.

Sportem dla ektomorfika jest bieganie, pływanie czy jazda na rowerze, ale wszystkie te sporty jako długodystansowe, ponieważ ektomorfik ma predyspozycje wytrzymałościowe. Dodatkowo joga, jazda na łyżwach czy narty biegowe. Warto ograniczyć treningi cardio, zwiększyć spożywanie węglowodanów (jeśli odżywka to węglowodanowo-białkowa, a nie czysto białkowa).

 Ektomorfik rys. David Wyffels

Reprezentantkami tego typu są: Cameron Diaz, Kate Moss, Natalie Portman, Małgorzata Kożuchowska, Marta Żmuda-Trzebiatowska. Oprócz tego można do tego typu zakwalifikować sylwetkę „typowej modelki”.

Endomorfik

To przeciwieństwo ektomorfika. Osoby o endomorficznej budowie mają:

  • krągłą sylwetkę
  • krótką szyję i okrągłą twarz
  • krótkie kończyny
  • szerokie biodra
  • w przypadku kobiet obfity biust
  • wysoki poziom tkanki tłuszczowej

Endomorfik będzie nazywany osobą pulchną, krągłą, o pełnych kształtach. Tkanka tłuszczowa endomorfika odkłada się równomiernie na wszystkich partiach ciała, dzięki czemu zadbane kobiety o budowie endomorficznej są w gruncie rzeczy kobietami atrakcyjnymi, a fit wersja tej figury to seksowna klepsydra lub gruszka. Niebezpieczeństwem endomorfika są przyrosty wagi. Endomorfik, łatwiej od ektomorfika, wyrzeźbi masę mięśniową, ale kilkutygodniowe zaniedbanie szybko spowoduje ponowny wzrost tkanki tłuszczowej. Typ ten wymaga ciągłej samokontroli.

Przy budowaniu masy mięśniowej nie jest konieczne przekraczanie dziennego zapotrzebowania kalorycznego, a jeśli już to tylko w minimalnym zakresie. Dieta powinna być bogata w białko. Dobre treningi dla endomorfika to treningi siłowe z ciężarami, interwałowe i jazda na rowerze na krótkich dystansach. Z kolei spalanie tkanki tłuszczowej będzie wymagało znacznego zmniejszenia dziennej puli kalorycznej i dodania treningów cardio.

 Endomorfik rys. David Wyffels

Reprezentantkami tego typu są: Jenifer Lopez, Beyonce, Dita Von Teese, Meghan Trainor, Katarzyna Cichopek czy Ewa Farna. Przy czym ostatnia, mimo przybrania na wadze i wbrew uszczypliwym komentarzom portali plotkarskich, wcale się tym nie przejmuje, podśpiewując o swoich biodrach „jak szafa” (napisy polskie dostępne w ustawieniach):

Mezomorfik

Typ szczęściarza, chciałoby się powiedzieć najlepszy somatotyp, bo każdy sportowiec chciałby go mieć. Mezomorfika charakteryzuje:

  • proporcjonalna budowa ciała, budowa „V”,
  • szerokie barki,
  • płaski brzuch, wąska talia,
  • zarysowane mięsnie
  • duża siła
  • niski poziom tkanki tłuszczowej

Typowy mezomorfik wygląda dobrze bez wkładania wysiłku w dbanie o figurę. Z jednej strony nic nie robi się samo, ale może zdarzyć się tak, że aktywny ektomorfik po miesiącach ćwiczeń nie będzie wciąż wyglądał jak niećwiczący mezomorfik. Sprzyjające uwarunkowania genetyczne mezomorfik wygrał na loterii matki naturty. Przy odpowiednim bilansie kalorycznym i wkładzie energii w treningi łatwo zbuduje tkankę mięśniową, a spali tłuszczową.

Jeśli chodzi o sporty – właściwie każdego rodzaju. Najlepsze efekty przyniesie łączenie siłowych i cardio.

 Mezomorfik rys. David Wyffels

Reprezentantkami tego typu są: Jessica Biel, Halle Berry, Madonna, Maria Sharapova i Katarzyna Glinka.

Oczywiście, rzadko kiedy ktoś jest 100% ektomorfikiem czy endomorfikiem, zazwyczaj jesteśmy typami mieszanymi. W moim wypadku byłby to pewnie endo-mezomorfik. Brzmi banalnie – tylko 3 typy. Jednak ich znajomość pozwoli lepiej dopasować dietę, a także nasz trening. A ty wiesz już jaki jest Twój somatotyp?